Excursió de senderisme MATAGALLS des de Viladrau OSONA Barcelona

Fart de pujar al Matagalls entre hordes multitudinàries d’excursionistes sorollosos? Quan arribes al cim del Matagalls ja estàs cansat de dir “bon dia” a la multitud de gent que t’has anat trobant?… aquesta és la teva ruta! Un altre ascens al Matagalls és possible! Solitari, salvatge, abrupte, entre castanyers centenaris i panoràmiques meravelloses sobre les Guilleries, els Pirineus i tota la Catalunya septentrional… excursionista 100%… Montseny en estat pur. Puja al Matagalls pel Sot de les Cordes!

La ruta no té cap dificultat tècnica excepte la llargada i el desnivell realitzat. Cal estar en mínima forma. En una jornada completa podem fer una excursió de matrícula d’honor a aquest emblemàtic cim del Montseny. I ho farem per senders i corriols solitaris, i en un entorn, com el del Sot de les Cordes, entre parets espectaculars! Cal estar atents als camins i al GPS per no prendre altres camins de la multitud que ens anirem creuant. Compte doncs, que és relativament senzill perdre’s!

Comencem deixant el cotxe molt a prop de Viladrau, al pàrquing del restaurant de la Solana de Molins. D’allà prenem la pista que, inicialment davalla fins a creuar el torrent. Seguim per la pista fins que ben aviat la deixem per prendre un camí a mà esquerra que ens durà a la masia del Molins.

Deixem el Molins per endinsar-nos per preciós corriol en un camp de castanyers espectacular. Castanyers centenaris, amb troncs immensos, i entre corriols d’aigua… senzillament preciós.

D’allà, seguim prenent camins fins a la zona de la Miranda i en aquest punt anem a buscar el Torrent de l’Erola fins al Pla de Malataup. En aquest punt comença l’ascens més fort de la jornada, prou dur, la veritat, en tot aquest tram fins al Coll d’Ordials. Així que pugem per sender fins el Collell que, un cop traspassat, ens endinsarà al majestuós entorn del Sot de les Cordes.

Veurem parets verticals, esberlades pel Torrent del Sot de les Cordes i les seves menudes cascades i gorgs, i en canvi, no podrem ni intuir el camí que haurem de seguir, que creuarà aquestes parets de cap a cap. Anirem fent camí i aquest se’ns anirà obrint plàcidament, però en franca pujada fins al Coll d’Ordials.

L’arribada a aquest coll és espectacular! Si hem pogut gaudir durant tota la pujada de panoràmiques sobre tota la Catalunya septentrional, ara se’ns obrirà, a més, la meridional. Així que podrem veure des de la Badia de Roses fins al Montsec… el nostre petit país a vista d’ocell.

El Coll d’Ordials, després de la forta pujada pel Sot de les Cordes, amb els seu prat gespat, és un bon lloc per aturar-se, gaudir de les vistes, descansar i recuperar forces amb un bon mos.

D’allà fins al Matagalls només haurem de fer una pujada més o menys pronunciada a l’inici de deixar el coll, i després, amb la creu del Matagalls a la vista, ja anirem fent una passejada pel llom gespat de la Serra dels Salaverds, passant per la Font dels Cims (val la pena fer-hi un traguinyol ben fresc).

dades

grafic

Al cim del Matagalls… res que no conegueu. Molta, moltíssima gent en dies festius. Però unes vistes espectaculars en dies clars com el que vam trobar. Tant clar era que vam poder distingir la Serra de Tramuntana mallorquina! Vam poder veure, com ja hem dit, la Badia de Roses, Girona, les Medes, la Mola, Collserola, el mar, el Montsec, Port de Comte, Serra del Verd, Ensija, el Pedraforca, el Cadí, els Pirineus occidentals, els Orientals… i un majestuós Canigó. I la Plana de Vic i les Guilleries als peus. Memorable.

La baixada ja la farem seguint un camí més clàssic, per Sant Segimon i Mare de Déu de l’Erola, fins a Viladrau. Al Pla de les Saleres Velles prenem el camí que ja ens durà, per llom còmode fins al Pla de les Ginebres i el Coll Saprunera. Al cap de poc, prenem un corriol que s’enfila per les parets que ens duran a Sant Miquel dels Barretons. Des d’aquesta menuda ermita encimbellada sobre Sant Segimon, baixarem, a mà dreta, per un corriol mig amagat fins a Sant Segimon. Compte en aquest tram de camí, ja que baixa fort i el camí, sovint, és ple de fullaraca que el farà relliscós i un xic perillós.

A Sant Segimon… sorpresa! No es pot accedir a cap edifici del complex d’ermita i hostatgeria. Està pràcticament tot en ruïnes, però fa un temps s’hi van iniciar obres de rehabilitació que sembla que han quedat aturades… I han marxat i ho han deixat tot tancat. Per a prosseguir el camí ens hem d’enfilar per darrera els edificis (s’hi intueix un mínim corriol fressat). Fent alguna grimpadeta acabarem sortint a la pista d’entrada a Sant Segimon per l’altra banda.

D’allà ja prendrem el camí, per fageda preciosa, cap al Collet de l’Estornell. Seguirem fins a davallar per les Marrades cap al Torrent de l’Oratori. En el punt que ens el trobem gaudirem d’una zona preciosa, èlfica, amb unes cascadetes petites que faran les nostres delícies.

Seguirem baixant per sender preciós, tot passant per l’Oratori i una altra castanyeda centenària, fins a a l’ermita de Mare de Déu de l’Erola, restaurada i preciosa.

Seguim i retrobem el Torrent de l’Erola, que el creuem, i arribem a la masia de Can Bosc. D’allà, passem a tocar de la mina del Cau de les Guilles i, al cap de poc, trobem el camí que ja hem fet de pujada, tancant el cercle.

Ja només ens caldrà desfer camí fins al pàrquing del restaurant de la Solana del Molins!

Font de les notes de camp i autoria:  http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3768464

Crònica de SMS, senderisme. Avui diumenge 27-10-2013 un equip de catorze persones hem coronat el cim del MATAGALLS, el cim emblemàtic del MONTSENY. Ha organitzat l’excursió MUSICALEGRIA. Hem abordat l’ascenció per la cara nord iniciant des de VILADRAU. Possiblement la ruta que ha cercat LOLA és una de les de més màxima pendent però ha valgut la pena. Hem estat aproximadament unes sis hores caminant i en moviment. El dia ha estat de molt bona visibilitat, temperatures altes i altes pressions baromètriques. Cúmols. Vents de poca velocitat i sense turbulències.

Enllaç d’algunes fotografies:

Foto d’equip cim del MATAGALLS

Foto_001

Estadística de la mesura de SMS, senderisme:

2013-10-27  08:53    17,8 Km (07:42)

Hora inicio: 08:53  Hora fin: 16:36

Velocidad ascenso:  332,9 m/h

Velocidad descenso: -292 m/h

Acerca de albertpetit.com

Temes de senderisme, muntanya, medi ambient, ecologia, ecosistema i sostenibilitat pràctica. http://www.albertpetit.com
Esta entrada fue publicada en Manlleu, senderisme, Uncategorized y etiquetada , , , . Guarda el enlace permanente.